BENEVENT
TRAJAN TAKI 107-114
Kurban töreni Roma
senatosunun önünde yapılmaktadır. Bu dönemde henüz sivil halkın sakallı
betimlenmesi söz konusu değildir. Bu nedenle bu kabartma gördüğümüz sakallı
kişi alegorik bir anlatımla Roma senatosunu temsil eder. Aslında sonsuz yetkiye
sahip olan imparator yine de senatoyu ve halkı önemsediğini göstermek için “ben
bu eylemi halkın ve senatonun onayı ile yapıyorum” mesajını veriyor. Sahnede
iki kız çocuğu da kurban görevlisi olarak yer alır. Arkadaki figürler ise Ara
Pacis’den de tanıdığımız sivil ve askeri erkândır.
İmparatorlar aynı
zamanda Roma ordusunun da başıdır. Savaşlarını haklı göstermek ve zaferlerini
yüceltmek için yapmaları gereken belli şeyler vardır. Bunların başında da ele
geçirilen yeni toprakların halkına karşı yapması gerekenler gelir. Roma’da
sivil halk genellikle öldürülmez. Trajan döneminde özellikle Datya seferinde
sivil halkın tebaa olarak kabul edilmesi söz konusudur. Bu sahnede de
imparatorun halka para kesesi dağıtması anlatılmaktadır. İmparatorun pretas
olarak adlandırdığımız iyiliğini, ulviliğini anlatır.
Sahnede, başlarında sur
şeklinde taclar taşıyan dört kadın figürü yer alır. Bunlar Trajan’ın savaştığı
bölge ya da kentlerin Tychelerdir. Geç Klasik, erken Helenistik dönem yaratısı
olan bu figürlerin Roma’da devam ettiğini görüyoruz. Çocukların da bu
komposizyonda yer alması ilginçtir. Bir kız çocuğu eteğini açmış, bayramda
şeker toplama anlatımıyla betimlenmiştir. Diğer çocukların erkeklerin
kucağında, omzunda betimlenmiştir. Çocuklardan birini omzunda taşıyan bir erkek
figürü, sahnenin sağında, kaçar gibi bir hareket halindedir.
Başı olmayan figür,
yoldan gelen, at binen figürler gibi kısa tunika ve kısa pelerin giyer.
Ortada yer alan tepsinin
solundaki figür imparatordur. omzundaki çocuk ile kaçar gibi görünen figür geç
Antoninler baroğunda gördüğümüz duygusallık, agresiflik dozu arttırılmış
anlatıma benzer. Bu anlatımın ilk nüvesi olarak çıkar karşımıza.
- Onurlandırma
sahnesi:
Zafer kazanan imparator
Trajan Viktoria tarafından taçlandırılıyor. İmparator dekoratif özellikler
taşıyan bir zırh giymiştir, çizme konçları çok iyi, ayrıntılı olarak
çalışılmıştır.
Üzerinde alegorik betimlemeler
vardır. Komposizyon tam ortadan ikiye ayrılmıştır. Sağ boşlukta Viktoria’nın
kanatları, sol boşlukta ise olasılıkla bir trapaion olmalıydı. Bu anlatım son
derece eski bir gelenektir.
Bu kabartma imparatorun
anatomisinde bir sıkıntı vardır. Baştan aşağıya doğru inerken uzuvların giderek
küçüldüğü görülür. Bunun nedeni kabartmanın yüksek bir yerde durmasıdır. Yukarı
bakarken perspektif yapacağı için daha yukarıda kalacak bölümler daha büyük
yapılır.
- Bağışlanma
sahnesi:
Kabartmanın genel konsepti
Dakia’nın teslim olmasıdır. İmparator tunikası ve pelerini ile yolculuk
kıyafetlerini giymiştir. İmparatorun başı diğerlerinden büyük yapılmıştır.
Sanatçı bu yolla imparatorun tanınmasını sağlar. Bir köprünün trabzanları
görülmesi nedeniyle sahnenin bir nehir üzerinde geçtiğini anlıyoruz. İmparatorun
sağında yerde yatan figür nehir tanrısıdır. İmparatorun önünde diz çöken kadın
figürü ise tanrıça Dakia’dır. Bu af dileme, bağışlanma gestusudur.
Sırtındaki sadağı ile bu
kadın figürü Dione (Artemis)dir. En sağda Dione’nin arkasındaki sakallı figür
elinde bir sopa tutar. Üzerinde kozalaklar olan bu sopa Dakia ile ilgili bir
anlatım olmalıdır. Artemis’in sağındaki, başında çelenk olan figür ise
Apollondur. Efemine görünümlü bu Apollon’un uzun giyimli olması Klasik dönemden
itibaren bildiğimiz bir olgudur. Göğüs gibi görünen yerde bir renk deformasyonu
vardır.
Başında sorguç olan
figür savaş tanrısı Marstır. Onun yanıda başında su şeklinde bir tac taşıyan ve
Dakia eyaletini simgeleyen bir Tyche yer alır. Burada anlatılan tanrı Mars’ın
Trajan’ın yanında olduğu ve şehrin alınmasına nasıl yardım ettiğidir.
Bu kabartmaların
hepsinde savaşın çeşitli yönleri özellikle de erdemi anlatılmıştır.
Bu kabartmada bazı
askerlerin üzerinde Herakles postu olduğu görülür.
Açık havada geçen bir
anlatım vardır. Trajan’ın soyunu nereye dayandığını gösteren bir kabartma
olarak değerlendirilebilir.
Çünkü kendisinden önceki
dönemlere ait saç modelleri kullanılmıştır.
Sağdaki sakallı figür bir
komutan olmalıdır. Aslında bu dönemde sakallı erkek figürü yoktur ancak savaş
ortamında olduğu için olabilir.
Ortadaki üst gövdesi
çıplak olan sakallı figür ise Roma halkı ya da senatoyu simgeliyor olabilir.
Arkadaki askerler
arasında Nero ve Domitian saç modeline sahip olanlar vardır. En solda ise
Hadrian dönemine ait bir saç modellendirmesi vardır. Bunların dışındaki tüm saç
modellendirmeleri tipik Trajan dönemi saçı özelliği gösterirler.
Üst gövdesi çıplak olan
ve sakallı betimlenen bu figür Jüpiter, yanındaki figür ise Juno. Arkada ise
Minerva’yı görüyoruz.
Trajan önündeki
yardımcılarına (emekli askerler) toprak bağışında bulunuyor. Bu gelenek
Osmanlı’da da vardır. Bir kent kapısının önünde geçer sahne.
Bu sahnede Trajan’ın askerlere
minnettarlığını belirtirmesi betimlenmiştir. Arkada yine Tycheler yer alır.
Trajan takı kabartmaları
bize dönemle ilgili pek çok önemli bilgi verir. Ordunun kademelenmesi,
savaşların nasıl yürütüldüğü, kurbanlar vs. Özellikle Trajan sütunu bu konular
hakkında pek çok detay verir. Augustus döneminden sonra bu kadar zengin
kabartmaya sahip ilk dönem Trajan dönemidir. Hadrian döneminde ise daha çok
yontu sanatı yoğundur.
No comments:
Post a Comment